A felhő
A kezdetek
Az informatika hajnalán még nagyon keveseknek adatott meg a lehetőség, hogy nagy számítási kapacitással rendelkező számítógépekhez férhessenek hozzá. Legtöbbször csupán előre lefoglalt időpontban és meghatározott időkeretben nyílt lehetőség erre. A technológia fejlődésével létrejöttek az úgynevezett terminál állomások, melyek nem tartalmaztak helyi erőforrásokat csupán a nagygépekhez való hozzáférést biztosították, egy monitorral és egy billentyűzettel. Ezek a vékony kliensek alkalmasak voltak arra, hogy a szükséges adatok felvitelét elvégezzék rajtuk az adatfeldolgozás azonban a helyi munkaállomástól távol a szervereken futott. Ezen időszakot követően kezdődött a személyi számítógép hőskora. Berobbant a köztudatba egy magyar zseniális feltaláló Neumann János elvein alapuló találmány a Personal Computer, saját helyi erőforrásokkal, központi számoló egységgel, műveleti memóriával és háttértárolóval. Hirtelen mindenki számára elérhetővé vált a saját számítógép így tömegek kezdték el használni gépeiket céljaik eléréséhez.
A közelmúlt
Az üzleti informatikában egy újfajta elképzelés betonozta be magát. Lássunk el minden kollégát PC-vel, kössük őket hálózatba és helyezzünk el a hálózaton egy központi számítógépet, egy szervert mely képes a csoportmunkát lebonyolítani. A legnagyobb vállalatok és a legkisebb cégek is hasonló igényekkel találták szembe magukat, szükségük volt:
- megbízható elektronikus levelezésre
- közös tárhelyre ahol az alkalmazottak felhalmozhatták a keletkezett tudásanyagot
- egy rendszerre, ami képes volt mindennemű informatikai igényüket kielégíteni
Rendszerint a modell úgy festett, hogy hatalmas beruházások árán minden cég kialakította a saját IT infrastruktúráját mely képes volt kiszolgálni üzleti folyamataikat hosszabb rövidebb időre.
A trendek azonban változnak, a történelem megismétli önmagát. Ismét elterjedőben van az az informatikai modell mely szerint felesleges birtokolnom a teljes IT környezetet. A legtöbb nagyvállalat már napjainkban visszatért az informatika hőskorában megalkotott modellre mely szerint a végfelhasználók helyi erőforrás nélküli, mobil munkaállomásokat használnak, az adatok feldolgozása és tárolása pedig az asztaloktól távol, esetenként nem is ugyanazon országban, földrészen történik.
Ezeket a műveleteket ellátó gigantikus szerverparkokat, adatközpontokat nevezzük gyakorlatilag felhőnek. Ezek az internetre kötött szuperszámítógépek az ember számára nehezen felfogható mennyiségű tárolási és számítási kapacitással lettek felruházva mégpedig kimagasló biztonsági rendszerekkel támogatva.
A jövő
A jövő tehát a felhő. A különböző szervezeteknek méretüktől függetlenül nincs többé szükségük arra, hogy drágán kialakítsák, üzemeltessék, birtokolják saját IT infrastruktúrájukat, hiszen az informatikai piacot uraló legnagyobb cégek már megalkották a bárki számára kedvező és rugalmas feltételek mellett elérhető felhő alapú informatikájukat.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Lehetőségünk van a jelenlegi saját informatikai rendszerünk által üzemeltetett összes rendszert kihelyezni a felhőbe.
- Leszerződünk egy felhő alapú informatikát nyújtó céggel, annak fényében hogy mennyi és milyen fajta szolgáltatást szeretnénk használni.
- Átmigráljuk jelenlegi adatainkat az új rendszerbe.
- Akár havidíjas konstrukcióban is használjuk a bérelt rendszert. Így megfeledkezhetünk a lokális szerverek fenntartásának mindennemű költségéről.