Blog

A felhő

 felho.jpg

A kezdetek

Az informatika hajnalán még nagyon keveseknek adatott meg a lehetőség, hogy nagy számítási kapacitással rendelkező számítógépekhez férhessenek hozzá. Legtöbbször csupán előre lefoglalt időpontban és meghatározott időkeretben nyílt lehetőség erre. A technológia fejlődésével létrejöttek az úgynevezett terminál állomások, melyek nem tartalmaztak helyi erőforrásokat csupán a nagygépekhez való hozzáférést biztosították, egy monitorral és egy billentyűzettel. Ezek a vékony kliensek alkalmasak voltak arra, hogy a szükséges adatok felvitelét elvégezzék rajtuk az adatfeldolgozás azonban a helyi munkaállomástól távol a szervereken futott. Ezen időszakot követően kezdődött a személyi számítógép hőskora. Berobbant a köztudatba egy magyar zseniális feltaláló Neumann János elvein alapuló találmány a Personal Computer, saját helyi erőforrásokkal, központi számoló egységgel, műveleti memóriával és háttértárolóval. Hirtelen mindenki számára elérhetővé vált a saját számítógép így tömegek kezdték el használni gépeiket céljaik eléréséhez.

A közelmúlt 

Az üzleti informatikában egy újfajta elképzelés betonozta be magát. Lássunk el minden kollégát PC-vel, kössük őket hálózatba és helyezzünk el a hálózaton egy központi számítógépet, egy szervert mely képes a csoportmunkát lebonyolítani. A legnagyobb vállalatok és a legkisebb cégek is hasonló igényekkel találták szembe magukat, szükségük volt:

  • megbízható elektronikus levelezésre
  • közös tárhelyre ahol az alkalmazottak felhalmozhatták a keletkezett tudásanyagot
  • egy rendszerre, ami képes volt mindennemű informatikai igényüket kielégíteni

Rendszerint a modell úgy festett, hogy hatalmas beruházások árán minden cég kialakította a saját IT infrastruktúráját mely képes volt kiszolgálni üzleti folyamataikat hosszabb rövidebb időre.

A trendek azonban változnak, a történelem megismétli önmagát. Ismét elterjedőben van az az informatikai modell mely szerint felesleges birtokolnom a teljes IT környezetet. A legtöbb nagyvállalat már napjainkban visszatért az informatika hőskorában megalkotott modellre mely szerint a végfelhasználók helyi erőforrás nélküli, mobil munkaállomásokat használnak, az adatok feldolgozása és tárolása pedig az asztaloktól távol, esetenként nem is ugyanazon országban, földrészen történik.

georedundantfelho.jpg

Ezeket a műveleteket ellátó gigantikus szerverparkokat, adatközpontokat nevezzük gyakorlatilag felhőnek. Ezek az internetre kötött szuperszámítógépek az ember számára nehezen felfogható mennyiségű tárolási és számítási kapacitással lettek felruházva mégpedig kimagasló biztonsági rendszerekkel támogatva.

A jövő

A jövő tehát a felhő. A különböző szervezeteknek méretüktől függetlenül nincs többé szükségük arra, hogy drágán kialakítsák, üzemeltessék, birtokolják saját IT infrastruktúrájukat, hiszen az informatikai piacot uraló legnagyobb cégek már megalkották a bárki számára kedvező és rugalmas feltételek mellett elérhető felhő alapú informatikájukat.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Lehetőségünk van a jelenlegi saját informatikai rendszerünk által üzemeltetett összes rendszert kihelyezni a felhőbe.

  1. Leszerződünk egy felhő alapú informatikát nyújtó céggel, annak fényében hogy mennyi és milyen fajta szolgáltatást szeretnénk használni.
  2. Átmigráljuk jelenlegi adatainkat az új rendszerbe.
  3. Akár havidíjas konstrukcióban is használjuk a bérelt rendszert. Így megfeledkezhetünk a lokális szerverek fenntartásának mindennemű költségéről.
Berecz Sándor

Szeretne gyakorlati információkat olvasni egy a cégünk által javasolt felhőmegoldásról?

Kapcsolat
Hívjon minket telefonon, vagy írjon nekünk!
Partnerségeink
Partnerminősítéseink