A Microsoft közel egy éve hirdette meg, hogy a világon mindenhol ingyenesen elérhetővé teszi az Office 365 szolgáltatásait az iskolák, diákok számára. Korábban is futtattak hasonló projektet, azóta azonban rengetegen ismerhették meg világszerte, hogy az oktatásban hogyan hasznosítható a felhő. Egy walesi iskola tapasztalatain keresztül mutatjuk be: elképesztően jól.

2015 februárjában egy nagyszabású eseményen mutatták be az új tervet, amelyet elsőként New Yorkban kezdtek alkalmazni. város oktatásügyi bizottságával együttműködve akkor 1,1 millió diák számára tették ingyenesen elérhetővé a rendszerüket.

Alig néhány héttel később fiatalok további milliói előtt nyitották meg rendszerüket globálisan.

Az Egyesült Államokban nem vert fel túl nagy port ez a bejelentés, az amerikai diákok ugyanis már egészen 2012 óta ingyenesen hozzáférhettek a Microsoft felhőalapú irodai alkalmazáscsomagjához. Az új program keretében azonban bármely diák és tanár hozzáférhet, legalábbis annyi korlátozással, hogy ez csak olyan országokban érvényes, ahol egyébként is elérhetőek az Office 365 szolgáltatások.

A csomag részeként nem csak a Word, az Excel, a PowerPoint, a OneNote és más szoftverek legújabb verzióit kínálják, de diákonként 1 terabyte tárhelyet is adnak.

A felajánlás nagy sikert aratott – egy walesi tanár például a hivatalos Office blogon hosszú bejegyzésben arról emlékezett meg, hogy a OneNote milyen forradalmian átalakította az iskolai munkát.

A hagyományos irodai alkalmazásokat, mint a Word, az Excel és a PowerPoint a legtöbb diák valamilyen formában persze korábban is használta, de nagy könnyebbséget jelent, ha a legfrissebb, kollaborációt is lehetővé tévő verziókhoz férhetnek hozzá.

A walesi modell

Az Ygsol Bae Baglan egy új iskola lesz, amely 2016 szeptemberében nyitja majd meg a kapuit 1600 3 és 16 év közötti tanuló számára. Ezzel négy magában is igen sikeres iskolát olvasztanak össze, ahol számos különböző korú, hátterű és eltérő lehetőségekkel bíró diák tanul majd. Éppen ezért különösen fontos az, hogy a lehető legjobb eszközökhöz férhessenek hozzá: ilyen háttérrel a modern lehetőségek biztosíthatják csak a hatékony munkát.

A négy egyesített iskola hivatalosan tehát csak fél év múlva nyílik meg, viszont a tanárok a felkészülést már jóval korábban meg kellett, hogy kezdjék. Elképzelhető, hogy akár csak két iskola egyesítése is milyen adminisztrációs rémálommal jár, nem is beszélve a munkafolyamatok összehangolásáról.

Négy iskola esetében már kész káoszról van szó. Ezért is kerestek megfelelő rendszert, hogy a tantestületek képesek legyenek egymással hatékonyan kommunikálni.

 22348969m.jpg

A cél a következő volt: egyszerű e-mail kommunikáció, a különféle dokumentációk, így például a kurzusok, óratervek kollaboráció általi létrehozása, a megbeszélések és találkozók jegyzeteinek egyszerű kezelése, illetve ezek felvételeinek elkészítése és megosztása.

Természetesen mind a négy iskolának megvolt a saját belső rendszere: több ezer dokumentumot tároltak a szervereken, amelyeket hatékonyan meg kellett osztaniuk egymással elkerülve a duplikációt, könnyű hozzáférést biztosítva minden tanár számára, és egyben egy olyan rendszerben, amely a jövőben is fenntartható, skálázható, és segít javítani az oktatás minőségét.

A tantestületek az Office 365 mellett döntöttek, és a tapasztalatok szerint jól tették. De pontosan mit tapasztaltak?

Ami korábban nem ment, egyszerűvé vált

Az Office 365 Csoportok segítségével elég volt egyetlen hubot létrehozniuk, amelyen keresztül az összes tanár képes volt gördülékenyen együtt dolgozni. Ezzel együtt megnyílt előttük a OneNote kollaboráció lehetősége. A rendszer minden csoporthoz automatikusan hozzárendel egy OneNote jegyzetfüzetet (notebook), amellett pedig csoportos e-maileket is küldhetnek.

A OneNote-on belül oldalakat hoztak létre minden tanszék számára, így a szaktanárok máris könnyedén rögzíthették, hogy a megbeszéléseken mi hangzott el.

Ez persze még csak a kezdet volt, de segített abban, hogy a tanárok hamar megszokják a rendszer használatát. Csakhamar viszont arra is rájöttek, hogy a OneNote lehetőségeit az osztályteremben is nagyszerűen használhatják.

Hamarosan rájöttek arra is, hogy egy notebook egy tanszéknek nem lesz elegendő, hiszen elkezdtek szabadon és lelkesen ötletelni, viszont egyszerre 12 évfolyamot kell tanítaniuk, tehát valahogy fel kellett osztaniuk mindezt, rendszerezni a kreativitást. Így aztán kollaboratív közös jegyzeteket készítettek, minden évfolyam számára egyet, ezek pedig elkezdtek megjelenni a tanárok Drive megosztásai között.

Ezután pedig felfedezték, hogy akár időbeosztást is készthetnek, gyakorlatilag komplett tanterveket állíthatnak fel. kidolgozhatják a feladatlapokat, videókat tölthetnek fel, megbeszélhetik, mit, hogyan és mikor tanítsanak és így tovább.

A diákok is hasznát látják

Aki dolgozott már az oktatásban, tudhatja, hogy az együttműködésre rávenni a tanárokat sohasem egyszerű (még egyetlen iskolán belül sem). Az Office 365 azonban olyan felületet biztosított a közös munkára, amely nagyon egyszerűen hozzáférhető és jól érthető, előnyei pedig kézzelfoghatóak. Hosszas és eredménytelen megbeszélések helyett valódi munka végezhet a segítségével és mindenki egyenlően hozzájárulhat.

Mindezt a modern eszközökkel kombinálva alkalmazhatják a legjobban a tanárok. Ha nem egyszerűen a táblára írják fel, amit tanítanak, hanem a OneNote-ban tároltakat vetítik ki, akkor azt is megtehetik, hogy az órát követően elküldik a jegyzeteket a diákoknak – akik így nem maradnak le semmi fontosról, amikor a tanár letörli a táblát.

A diákok házi feladataikat nem kell, hogy papíron adják be, egyszerűen feltölthetik a megfelelő helyre – akár úgy, hogy csak ők maguk és a tanár látja azt, akár úgy, hogy tanulhassanak egymás hibáiból.

Az okostelefonok segítségével, amelyek már hazánkban is gyakorlatilag minden általános iskolás zsebében ott lapulnak, a rendszer bármikor és bárhonnan egyszerűen hozzáférhető. Így az oktatást potenciálisan zavaró eszközből hasznossá lép elő.

Nem sétagalopp, de a lehetőségek megérik

Persze, egy sok száz diákkal és tanárral dolgozó iskola a legegyszerűbb rendszerben is nagyon komplex megoldásokat követel meg. A hálózat felállítása azonban gyerekjáték, és rendkívüli előnyöket biztosít a diákok számára.

Messze meghaladtuk már azokat az időket, amikor egy tanulónak ceruzával, tollal és füzettel kellett jegyzetelnie – még ha szinte mindenhol így is van még. A modern eszközökben rejlő lehetőségeket elkeserítően kevés helyen használják ki, holott arra adnak lehetőséget, hogy több információt érdekesebb és hozzájuk sokkal közelebb álló módszerekkel adjunk át a diákoknak.

A tanárok munkája is egyszerűbb, hiszen együttműködhetnek, hatékonyabban dolgozhatnak módszereiken, ötleteket kaphatnak másoktól, egyszerűbbé válik a számonkérés, a prezentáció is.

Magyarországon is elérhető

Az Office az oktatásban program magától értetődően hazánkban is hozzáférhető, hiszen az alapvető Office 365 csomagok is hozzáférhetőek. Ahhoz, hogy bármely iskola hozzáférjen, csak el kell indítani a folyamatot azzal, hogy elküldünk egy e-mailt a hivatalos oldalon keresztül.

A hozzáféréshez a tanulónak aktív nappali, esti vagy levelező tagozatosnak kell lennie egy oktatási intézményben, és az iskola által biztosított e-mail címmel is rendelkeznie kell (ez sajnos szintén nem megoldott a legtöbb helyen), és 13 évesnél idősebbnek kell lennie.

Egy ilyen szolgáltatást nem kihasználni hatalmas kihagyott lehetőség: egy modern felhőalapú rendszer az oktatás alapjait forradalmasíthatja azzal, hogy minden folyamatot hatékonyabbá tesz.