Tény, hogy hazánkban a cégek felhőbe történő „költözése” nem megy olyan gyorsan, mint például Európa nyugati felében, vagy épp Ázsiában és Amerikában, de nálunk is egyre több vállalat vezetője ismeri fel, hogy milyen előnyöket is rejt ez a modern informatikai technológia.

Úgy tűnik, hogy a hazai szolgáltatók is készülnek az áttörésre, ugyanis egyre többen hoznak létre közülük külön üzletágat erre a célra, ami azonban csak az első lépés. Komoly munka lesz ugyanis meggyőzni a kis- és közepes vállalkozások irányítóit a felhő biztonságosságáról, már csak azért is, mert a félelem egy szubjektív tényező.

Hogyan győzhető meg egy cég a felhő előnyeiről?

A felhő sokak számára egy elvont fogalom – tudják, hogy létezik, hogy oda fel lehet tölteni fájlokat, de a konkrét előnyökkel sokan nincsenek tisztában. Éppen azért a legfontosabb feladat a szolgáltatók előtt is az, hogy meggyőzzék a leendő ügyfeleket arról, miért is lesz nekik jó, ha feladják a hagyományos informatikai rendszereket, és átköltöznek a felhőbe.

Az érvek között az alacsonyabb költségeket éppúgy fel lehet hozni, mint a nagyobb produktivitást, a jobb skálázhatóságot, vagy a legújabb megoldásokhoz történő gyors és könnyű hozzáférést.

A másik út, ha azt vázoljuk fel a döntéshozók számára, hogy mit veszítenek azzal, ha a hagyományos informatikai módszereknél maradnak, és nem a felhőt választják. Ma már szinte általános az a nézet az informatikai szakemberek között, hogy a vállalatok azzal kockáztatnak többet, ha nem a felhőt választják, nem pedig azzal, hogy ha ezt a megoldást részesítik előnyben.

Mit veszít egy cég, ha nem megy a felhőbe?

A felhő előnyeit úgy is lehet tálalni, ha elmondjuk a cégvezetőknek, hogy milyen hátrányokat jelent a vállalat számára, ha ragaszkodnak a saját szerverhez, vagy a hagyományos hosting szolgáltatásokhoz.

Vegyünk sorra most néhányat ezek közül!

Pénzt: a cég nagyobb informatikai költségekkel számolhat

Senki nem szeret több pénzt kiadni ugyanazért az áruért vagy szolgáltatásért. Márpedig a saját szerverek fenntartása, a szervizelése, a szerverpark bővítése, ha erre szükség van, jelentős költségekkel terhelhetik meg az adott vállalkozást.

És akkor még a szoftverek licencdíjáról nem is beszéltünk, amiket évente meg kell újítani, frissíteni kell őket, és ha valamilyen gond adódik, jöhet az újabb költség, mert – saját IT szakember hiányában – informatikust kell hívni. Ráadásul mindezekkel a problémákkal helyben kell foglalkozni, ami a pénz mellett időveszteséget is jelent, vagyis a tényleges munkától veszi el az értékes órákat, napokat.

A felhő használatával mindezektől a terhektől könnyen megszabadulhat a cég, hiszen a szolgáltató munkatársai felelnek értük – ők javítják az esetleges hibákat, ők intézik az update-eket, ha pedig az üzlet úgy kívánja, könnyen bővíthető a felhőben a szükséges tárhely.

Különösen egy induló vállalkozás, vagy egy startup esetében jelenthet nagy előnyt, ha nem kell milliókat költeni az informatikai infrastruktúra kiépítésére, és egy kisebb tőkével, szinte azonnal belevághat a cég az üzletbe.

Még egy fontos szempontot érdemes figyelembe venni a költségeknél, mégpedig az energiafelhasználást. Amennyiben a cégnek saját szervere van, akkor az rengeteg áramot fogyaszt mind a működéshez, mind pedig a hűtéshez. A felhővel ez sem jelent gondot, hiszen a kifizetett díjban az „áramszámla” is benne van.

A felhővel az informatikai költségeket jól kordában lehet tartani, ráadásul egy fix havi összegért – vagy adott esetben a használat után fizetett díjtételért –, és egy váratlan nagyobb kiadástól sem kell tartani, amit egy informatikai eszköz meghibásodása indokolhat.

47817346m.jpg

Lehetőségeket: aki nem lép azonnal, az lemarad

A siker gyakran csak napokon múlik, ezért minden cég számára fontos, hogy az adott helyzetben a lehető leggyorsabban tudjon reagálni. Ehhez a tárhely gyors skálázhatósága is hozzájárulhat – vagy épp ellenkezőleg, akadálya lehet annak, hogy a vállalkozás kihasználja az előtte álló lehetőséget.

Ha például egy webshop kinövi magát, nem mindegy, hogy saját szerverrel akar tovább terjeszkedni, vagy azonnal bővítheti a rendszert a szolgáltatójánál. Az utóbbi megoldás nem csak gazdaságosabb, de jóval gyorsabb is, hiszen akár percek alatt elintézhető.

Természetesen a web hosting szolgáltatóknál is léteznek úgynevezett pay-as-you-go – azaz a terhelés mértékéhez igazodó – megoldások, amik költséghatékonyabbak a hagyományos szerver hostingnál, de a felhő jobb lehetőségeket kínál a felhasználók számára például az automata skálázódással.

Azt, hogy naprakész legyen: a cég technológiai hátrányba kerülhet

A számítástechnikában és az informatikában a fejlődés szinte követhetetlen – egyik napról a másikra jönnek ki az újabb szoftverek, applikációk és hardverek. Ezekkel még abban az esetben is nehéz lépést tartani, ha a vállalat jó pénzügyi háttérrel rendelkezik, hát még akkor, ha az informatikai fejlesztésekre csak egy kisebb büdzsét különít el a cég minden évben.

Ha a vállalkozás a felhőt választja, emiatt sem kell aggódnia – biztos lehet benne, hogy a szolgáltatója nyomon követi az aktuális trendeket, és a legjobb megoldásokat választja miden egyes funkcióhoz. Így a cég nem kerül majd technológiai hátrányba a konkurenseivel szemben, ami sokat számíthat, ha kemény a verseny.

Az is gyakran jelent gondot, hogy a saját szerver birtokában a cégnél nem frissítik rendszeresen a szoftvereket, és az elavult verziókkal dolgoznak, ami viszont a biztonság szempontjából is problémás.

Időt: a saját rendszer fenntartásával bizony foglalkozni kell

Hogy az az idő pontosan mennyi pénzt jelent, amit a vállalkozás arra fordít, hogy a saját szerverét karbantartsa, hogy elvégezze a frissítéseket, és hogy egy esetleges leállás miatt vásárlókat, ügyfeleket veszít, azt nem lehet pontosan kiszámolni.

Az azonban biztos, hogy egy saját szerver esetén időt kell szánni a rendszerre, vagy meg kell fizetni valakit, aki ezt elvégzi.

Skálázhatóságot: a felhő mindig az igényekhez igazodik

A felhőszolgáltatások egyik legnagyobb előnye, hogy jól skálázható, ráadásul ez automatikusan is történhet. Vagyis a rendelkezésre álló kapacitások attól függően változnak, hogy a vállalkozásnak mire van éppen szüksége.

Vegyük például a szezonalitást: karácsony környékén valamennyi webáruház forgalma megugrik, hiszen sokan vásárolnak online ajándékot, tehát jó, hogy ha ebben az időszakban az erőforrások is követik a megnövekedett igényeket. Ahogy azonban ez a szakasz véget ér, és az élet visszaáll a normál kerékvágásba, már nincs szükség akkora kapacitásra.

Ugyanez igaz egy akcióra is, vagyis ott is lesz egy felfutás, amit azután egy kisebb forgalmú időszak követ. A felhő pedig a folyamatosan változó igényeket követi, így nincs kihasználatlan, felesleges kapacitás, és az sem fordulhat elő, hogy az oldal nagyobb látogatottsága miatt túlterhelődik a rendszer.

A vállalkozás tehát sokat veszíthet, ha nem a rugalmas és költséghatékony felhőt választja, mint informatikai infrastruktúrát, és sokat nyerhet, ha jól használja azt.