Forrás: jobpilot.hu, Oroszi Babett, 2005. október 7.

"A Családbarát munkahely díj kisvállalat kategóriájában nyertes Var Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. valamint a nagyvállalat kategóriában győztes National Instruments Kft. vezetőjét kérdeztük arról, náluk miben nyilvánul meg a munkahely családbarát jellege, milyen munkaidőmodelleket vezettek be, és hogy hogyan kezelik a Gyesen levő kismamákat. A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium valamint az Ifjúsági Szociális Családügyi és Esélyegyenlőségi Minisztérium szeptemberben osztotta ki négy kategóriában a "Családbarát munkahely 2005" díjakat azon cégeknek, amelyek különösen figyelmek alkalmazottaikra és különböző eszközökkel támogatják a munka és a családi élet összehangolását. A pályázatot benyújtóknak hat témában kellett számot adniuk: munkaidőmodellek, képzések, Gyesen levőkkel való kapcsolattartás, gyermekintézmények fenntartása, munkavállalói juttatások, munkahelyi biztonság. A cél, hogy a dolgozók jól érezzék magukat A kisvállalatok kategóriában az informatikai szaktanácsadással foglalkozó Var Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. nyerte el az első helyet. Szabó Péter, a jelenleg 21 főt foglalkoztató, 1993-ban alakult cég ügyvezető igazgatója elmondta, családbarát intézkedéseik bevezetésének oka elsősorban a munkatársmegtartás volt. "Mivel mérnökeink szaktudása az egyik legfontosabb termékünk, olyan körülményeket kell biztosítanunk számukra, amelyeknek köszönhetően jól érzik magukat a munkahelyen. Ennek köszönhetően nem fogják elhagyni a céget. Emellett felismertük, ha otthon rendben mennek a dolgok, akkor a dolgozók jobban tudnak a munkára koncentrálni, és így teljesítményük is nő." Rugalmas munkaidő, otthonról is lehet dolgozni A cégvezetés feladatcentrikusan gondolkodik, nincs kőbe vésett munkaidő, és akár otthonról is lehet végezni a munkát. Az otthoni internethasználatot finanszírozza a vállalat, és kedvezményes gépvásárlásra is van lehetőség. A nem otthon dolgozóknak maximálisan rugalmas munkaidőt biztosít a cég. Ha a munkatárs reggel nyolcra viszi a gyermekét iskolába, óvodába, a munkát nyolc óra helyett elkezdheti fél kilenckor. "A kollégáknak nem kötelező az egész napot az irodában tölteniük. A távozások nyomonkövetésére létrehoztunk egy úgynevezett csoportmunka-kezelő programot. A munkatársak ebben a "határidőnaplóban" regisztrálják, hogy mikor távoznak az irodából, milyen okból mennek el, hol fognak tartózkodni és mikor térnek vissza. Így mindig tudjuk, kire lehet számítani az irodában, és mikor hol érhetjük el a munkatársat. Számonkérés csak abban az esetben történik, ha az adott feladatot nem az elvárásoknak megfelelően teljesítette a dolgozó" - mondta el Szabó Péter. Heti kétszer bejárnak a gyerekek Az ügyvezető igazgató elmondása szerint 200 négyzetméteres irodájukba hetente kétszer-háromszor behozzák gyermekeiket a kollégák, akik a kicsikre közösen odafigyelve végzik a munkát. "A gyerekek egyáltalán nem gátolnak minket a feladatok elvégzésében. Sőt, már annyira megszoktuk a gyerekzsivajt, hogy szinte hiányozna, ha megszűnne" - mesélte az ügyvezető. A vállalat a fentiek mellett iskolakezdési támogatással, egészségpénztári hozzájárulással, valamint esküvő és gyerekfelügyelés esetén anyagi hozzájárulással segíti a dolgozókat. A kollégák gyermekeinek egyébként lehetőségük nyílik kipróbálni magukat a cégnél, az egyik dolgozó fia is épp az idei nyáron töltötte szakmai gyakorlatát a vállalatnál. A Gyesről, Gyedről visszatérőkkel kapcsolatban az ügyvezető igazgató elmondta, utoljára 6 éve volt példa szülési szabadságra, és a kolléganőt maximálisan támogatták a munka világába való visszatérésben. "Köszönhetően annak, hogy az informatikai munkatársak zöme férfi, kisvállalatként ez a kérdés nem annyira gyakori, de az otthoni munkavégzés lehetősége itt is előny lehet" - közölte Szabó Péter."

jobpilot.hu, Oroszi Babett, 2005. október 7.