
Forrás: Manager magazin 2006. 7. szám
Válságmenedzselés Két kimenetele lehet annak, ha külső vagy belső okok miatt válságba kerül egy vállalat: vagy elviszi a céget, vagy épp ellenkezőleg, jobb pályára állítja. Tönkrementünk volna, ha nem vagyunk tőkeerősek, és nincs meg irántunk a bizalom” – meséli büszkén Szabó Péter, a VAR Kft. egyik tulajdonosa, ügyvezetője, akin látszik, hogy élete egyik legpozitívabb élményéről beszél. Pedig a történet egy tűzesettel kezdődött: Egy júliusi éjszakán füstölni kezdett a szerverszoba frissen vásárolt klímájának egyik ventillátora a VAR Kft. székhelyén. Nemsokára izzottak a gépek, oxigén szűkében láng nélkül, lassan szenesedett el a tízmilliót érő számítógéppark. Mire hajnali ötkor a tűzoltók levonultak, a mennyezetet is vastag korom borította. Szabó Péter, a kft. egyik tulajdonosa, ügyvezetője szinte vakon tapogatózott, amikor beléphetett a házba. Ekkor, 2003-ban 10 éves volt a hazai piacon ismert, informatikai rendszerek üzemeltetésével foglalkozó cég. A tűz miatt a 20 embernek nem volt min dolgoznia, nem volt összeköttetés a klienseiknél lévő, általuk működtetett rendszerekkel. Az ügyvezető leült az emberekkel az egyik viszonylag épen maradt helyiségben, és egy óra alatt változtattak irányítási rendszerükön: az addigi mátrixos szervezeti struktúrát hierarchizált, egyszemélyi vezetésűre cserélték. „Először priorizáltuk a feladatokat”: az első az informatikai rendszerek ideiglenes helyreállítása volt, aztán eldöntötték, hogy ki tud otthonról dolgozni. „Egy nap alatt megoldottuk az iroda őrzését, riasztó-rendszerének újbóli kiépítését. Ez arra is jó volt, hogy rájöjjünk: korábbi partnerünk, aki ezt a munkát végezte, rugalmatlan, és újat kerestünk helyette.” A cég működőképeségének helyreállítása 72 órába telt, ezután a likviditási problémák következtek. „Leültem a 3-4 legnagyobb beszállítónkkal, nem is kellett igazán meggyőzni őket arról, hogy nekik sem érdekük, ha tíz éve megbízható ügyfelük csődbe megy. Odaadták az új eszközöket úgy, hogy belementek a fizetési határidők csúsztatásába.” A cég végül 2003 utolsó két negyedévében addigi legjobb eredményeit érte el. „Csoda volt, ami történt, nagyon felrázta a szervezetet: csak ki kellett adni a feladatot, ellenőrizni már nem, úgy húzott mindenki.